Skip to main content

Frågor & Svar

Hur ser processen ut att välja er?

1. Första kontakten-

En första kontakt tas som regel med oss för att du fått kännedom om AO assistans, kanske via tips från vänner och bekanta. Idag kanske du eller en anhörig redan har personlig assistans, och funderar på att byta assistansbolag eller så har du eller en anhörig ett funktionsnedsättning och behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans. Alla är välkomna att kontakta oss.

2. Personligt samtal-

Efter att vi fått kontakt med varandra bestämmer vi en tid för ett personligt möte. Vi kommer vid detta möte att grundligt förklara och tala om hur vårt assistansbolag arbetar. Vi berättar om hur det går till att bli kund hos oss samt i förekommande fall hur det går till att ansöka om personlig assistans. Du har säkert en massa frågor du vill ha svar på. Självklart är vårt samtal belagt med tystnadsplikt.

3. Fundera i lugn och ro-

Efter vårt personliga möte eller samtal har du säkert en del att fundera på. Av erfarenhet vet vi att man i detta läge i lugn och ro vill diskutera frågan med familjen och övriga anhöriga. Under tiden är du välkommen att kontakta oss när som helst om det uppstår fler frågor.

4. Ansökan till försäkringskassan-

Om du inte har personlig assistans sedan tidigare så hjälper vi dig med att lämna in en ansökan till Försäkringskassan. Du kanske har personlig assistans sedan tidigare men anser att du har för få assistanstimmar. Då hjälper vi dig med att utforma en ny ansökan till Försäkringskassan.

Alla våra tjänster med ansökningar m.m. är naturligtvis kostnadsfria. Det gäller även bilstöd, handikappersättning, merkostnadsersättning m.m..

5. Avtal- skrivs När du beslutat dig för att välja AO assistans som assistansbolag eller att ge oss i uppdrag att för din räkning ansöka om personlig assistans, så skriver vi ett avtal.

Avtalet reglerar bland annat våra åtaganden, skyldigheter samt uppsägningstid m.m.

Vi är även skyldiga att skicka en kopia av avtalet till Försäkringskassan i samband med valet av oss som samordnare alternativt ansökan om personlig assistans för din räkning.

6. Personlig arbetsledare- Varje kund hos oss får en personlig arbetsledare, som hanterar allting kring din assistans. Denna person blir spindeln i nätet för både dig som kund samt dina personliga assistenter. Både du och dina assistenter vänder sig direkt till arbetsledaren vid alla typer av frågor, problem eller bara för att prata en stund. Du har naturligtvis också möjlighet att ringa direkt till oss om du har frågor eller önskemål.

Hur väljer man en personlig assistent?

Vi går ut och letar efter kandidater som passar mot uppdragsbeskrivningen och dig som kund. Därefter träffas vi tillsammans och stämmer av alltifrån kemi till kompetenser. När du är nöjd så är vi nöjda. Vi har redan innan vi presenterar några kandidater för dig kvalitetssäkrat dem och tagit referenser.

Vad händer om jag inte kommer överens med min assistent?

Du kontaktar oss helt enkelt så försöker vi lösa situationen på bästa sätt och eventuellt hitta en ny assistent till dig. Du är kund, du bestämmer.

Hur får ni tag på de bästa assistenterna?

Vi är ett litet och flexibelt företag som verkar på vår hemmaplan, detta har lett oss till en gyllene regel att vi aldrig skulle anlita någon som vi inte själva skulle släppa in i vårt eget hem. Det är en hög tröskel som gör att vi kan hitta och rekrytera bara de bästa assistenterna på marknaden.

Hur kan jag lita på någon jag inte känner?

Det första vi gör i ett uppdrag är att tillsammans matcha dig med rätt assistenter, vi kommer att rekrytera den eller de assistenter som passar bäst för uppdraget. Helt i samråd med dig som kund och mot de förutsättningar som finns för uppdraget. På detta sätt genom att engagera våra kunder i rekryteringen så bäddar det även för att bygga upp ett förtroende redan innan uppdraget har startat.

Leder en personlig assistent till minskad självständighet?

Nej. Vi arbetar helt efter modellen att det är du som kund som är den som bestämmer. Det ligger djupt rotad i vårt uppdrag och vi är en assistent i vardagen som hjälper till att realisera det våra kunder vill och behöver hjälp med.  Oavsett hur vår kunds situation ser ut så jobbar vi för att maximera livskvalitén på alla plan utefter bästa förutsättningar.

Kan man åka taxi med rullstol?

Ja det går fint. Men bilen måste vara anpassad. Kontakta oss för information om vilka taxibolag som erbjuder detta.

Kan jag vara på stranden?

Tack vare personalen på plats och våra anpassade hjälpmedel så går det utmärkt att spendera en dag på stranden.

Kan jag bada i havet eller poolen?

Absolut. Personalen hjälper dig när du önskar att bada. Vi tillhandahåller utrustning så som exempelvis anpassade rullstolar som flyter.

Kan jag åka buss nere i Spanien?

Ja bussbolaget som kör till och från flygplatsen erbjuder anpassade platser för personer med funktionsnedsättning. Beroende på hur omfattande din funktionsnedsättning är kan det vara nödvändigt att boka taxiresa med ett assistansbolag.

Jag vill göra en spännande utflykt. Vem hjälper mig med detta?

Vår personal är bosatta i Spanien och har således många tips på sevärdheter och kan bistå med bokningar av utflykter och även assistans under själva utflykten.

Hur länge jag stanna i Spanien?

Här finns det inga begränsningar. Du kan flytta till Spanien permanent om du så önskar. Vår personal finns till hands för dig.

Finns det taklift?

De flesta hotell är anpassade för personer med funktionsnedsättning men här måste man kolla med hotellet i förhand om de har taklift eller inte. Vi kan vara behjälpliga med att rekommendera hotell till dig.

Är badrummet anpassat för personer med funktionsnedsättning?

Ja. Men vissa hotell har mer utrustning än andra. Beroende på omfattningen av din funktionsnedsättning bör man i förväg kontakta hotellet eller oss och försäkra sig om att allt man behöver finns där.

Pratar assistenterna som finns i Spanien svenska?

Alla våra assistenter behärskar skandinaviska och merparten svenska.

Om jag inte trivs med min assistent kan jag byta till en annan?

Det är inga problem att byta assistent så länge det finns tillgänglig personal. Vi arbetar för dig och att din resa ska vara så härlig och bekymmersfri som möjligt.

Kan jag ta med mig egna assistenter?

Självklart kan man ta med sig egna assistenter. Då fungerar vi som en hjälpande hand och kan hjälpa till om exempelvis den personliga assistenten behöver ledig tid.

Kan jag själv bestämma vilka timmar på dygnet jag kan få assistans?

Du som vårdtagare avtalar med oss när på dygnet du önskar hjälp. Vi finns tillgängliga för dig 24 timmar om dygnet om så önskas.

Kan jag få hjälp dygnet runt?

Vår personal arbetar dygnet runt helt efter avtal med vårdtagaren.

Kan jag flyga med alla flygbolag?

Vi samarbetar inte med något specifikt flygbolag utan vårdtagaren kan fritt välja vilket bolag man reser med.

Se till att försäkra dig om att bolaget är anpassat för din funktionsnedsättning.

Finns det någon som möter upp mig på flygplatsen när jag landat i Spanien?

Vi kommer gärna och möter upp dig på flygplatsen. Vi kan då ordna med transport till och från hotellet och svara på eventuella frågor under vägen.

Har du ytterligare frågor?