1. Första kontakten-
En första kontakt tas som regel med oss för att du fått kännedom om AO assistans, kanske via tips från vänner och bekanta. Idag kanske du eller en anhörig redan har personlig assistans, och funderar på att byta assistansbolag eller så har du eller en anhörig ett funktionsnedsättning och behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans. Alla är välkomna att kontakta oss.
2. Personligt samtal-
Efter att vi fått kontakt med varandra bestämmer vi en tid för ett personligt möte. Vi kommer vid detta möte att grundligt förklara och tala om hur vårt assistansbolag arbetar. Vi berättar om hur det går till att bli kund hos oss samt i förekommande fall hur det går till att ansöka om personlig assistans. Du har säkert en massa frågor du vill ha svar på. Självklart är vårt samtal belagt med tystnadsplikt.
3. Fundera i lugn och ro-
Efter vårt personliga möte eller samtal har du säkert en del att fundera på. Av erfarenhet vet vi att man i detta läge i lugn och ro vill diskutera frågan med familjen och övriga anhöriga. Under tiden är du välkommen att kontakta oss när som helst om det uppstår fler frågor.
4. Ansökan till försäkringskassan-
Om du inte har personlig assistans sedan tidigare så hjälper vi dig med att lämna in en ansökan till Försäkringskassan. Du kanske har personlig assistans sedan tidigare men anser att du har för få assistanstimmar. Då hjälper vi dig med att utforma en ny ansökan till Försäkringskassan.
Alla våra tjänster med ansökningar m.m. är naturligtvis kostnadsfria. Det gäller även bilstöd, handikappersättning, merkostnadsersättning m.m..
5. Avtal- skrivs När du beslutat dig för att välja AO assistans som assistansbolag eller att ge oss i uppdrag att för din räkning ansöka om personlig assistans, så skriver vi ett avtal.
Avtalet reglerar bland annat våra åtaganden, skyldigheter samt uppsägningstid m.m.
Vi är även skyldiga att skicka en kopia av avtalet till Försäkringskassan i samband med valet av oss som samordnare alternativt ansökan om personlig assistans för din räkning.
6. Personlig arbetsledare- Varje kund hos oss får en personlig arbetsledare, som hanterar allting kring din assistans. Denna person blir spindeln i nätet för både dig som kund samt dina personliga assistenter. Både du och dina assistenter vänder sig direkt till arbetsledaren vid alla typer av frågor, problem eller bara för att prata en stund. Du har naturligtvis också möjlighet att ringa direkt till oss om du har frågor eller önskemål.