Skip to main content

Skräddarsydd assistans i din vardag där du bestämmer!

Vår grundfilosofi är alltid att varje uppdrag är unikt och varje kund lika viktig. Vi gillar snabba och direkta beslut i samråd med dig så att du omgående får svar på dina frågor. Hos oss vet du alltid vem du pratar med. Du bestämmer över din ekonomi och utifrån dina förutsättningar så bestämmer du över din budget.

Skräddarsydd assistans – där du bestämmer budgeten

Varje människa är unik därför är det viktigt för att vi bemöter varje enskild individ och skräddarsyr en lösning i vardagen för just dig. Vi sätter dig och dina behov i fokus och tillsammans strukturerar vi upp den bästa vardag som passar för just dig.

Vi tror att nyckeln till livskvalité ligger i att kombinera utveckling och utmaning ihop med en skön och stabil vardagstillvaro.

Hjälp att ansöka och mer information kan fås här.

1. Möte

Vi träffas och presenterar AO Assistans, våra värderingar och vad vi står för. Vi går igenom din livssituation, dina behov och önskemål. Om du inte har någon assistans berättar vi hur vi kan hjälpa dig med att ansöka.

2. Skräddarsytt förslag

Utifrån det vi gått igenom på första mötet presenterar vi ett förslag på hur vi tror du kan få ut det bästa av din vardag. Diskuterar och besvarar eventuella frågor. Sedan får du fundera i lugn och ro.

3. Avtal

Om du ser vårt förslag attraktivt träffas vi för att skriva avtal. Vi tar hand om allt det praktiska i samband med bytet eller uppstart av en ny assistans från det datum vi kommer överens om att vi ska ta över ansvaret för din assistans.

Det här händer sen

Efter att vi skrivit avtal får du en kontaktperson hos oss. Ni bokar tillsammans in ett uppstartsmöte där ni går igenom din genomförandeplan och andra behov och önskemål som rör din assistans.

Vi på AO Assistans har en önskan om att kontinuerligt komma ut på besök för att få en större inblick i din vardag och assistenternas arbetsplats. Som kund är du delaktig i hela rekryteringsprocessen. För oss är det otroligt viktigt att vi har kompetent personal men framförallt att personkemin mellan kund och assistent klickar.

Kostnadsfri rådgivning

Vi hjälper dig oavsett vad du har för tankar och frågeställningar kring personlig assistans. Använd vårt formulär eller ring direkt 0520-320 20 så kan vi hjälpa dig vidare.

    Vanliga frågor

    Hur ser processen ut att välja er?

    1. Första kontakten-

    En första kontakt tas som regel med oss för att du fått kännedom om AO assistans, kanske via tips från vänner och bekanta. Idag kanske du eller en anhörig redan har personlig assistans, och funderar på att byta assistansbolag eller så har du eller en anhörig ett funktionsnedsättning och behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans. Alla är välkomna att kontakta oss.

    2. Personligt samtal-

    Efter att vi fått kontakt med varandra bestämmer vi en tid för ett personligt möte. Vi kommer vid detta möte att grundligt förklara och tala om hur vårt assistansbolag arbetar. Vi berättar om hur det går till att bli kund hos oss samt i förekommande fall hur det går till att ansöka om personlig assistans. Du har säkert en massa frågor du vill ha svar på. Självklart är vårt samtal belagt med tystnadsplikt.

    3. Fundera i lugn och ro-

    Efter vårt personliga möte eller samtal har du säkert en del att fundera på. Av erfarenhet vet vi att man i detta läge i lugn och ro vill diskutera frågan med familjen och övriga anhöriga. Under tiden är du välkommen att kontakta oss när som helst om det uppstår fler frågor.

    4. Ansökan till försäkringskassan-

    Om du inte har personlig assistans sedan tidigare så hjälper vi dig med att lämna in en ansökan till Försäkringskassan. Du kanske har personlig assistans sedan tidigare men anser att du har för få assistanstimmar. Då hjälper vi dig med att utforma en ny ansökan till Försäkringskassan.

    Alla våra tjänster med ansökningar m.m. är naturligtvis kostnadsfria. Det gäller även bilstöd, handikappersättning, merkostnadsersättning m.m..

    5. Avtal- skrivs När du beslutat dig för att välja AO assistans som assistansbolag eller att ge oss i uppdrag att för din räkning ansöka om personlig assistans, så skriver vi ett avtal.

    Avtalet reglerar bland annat våra åtaganden, skyldigheter samt uppsägningstid m.m.

    Vi är även skyldiga att skicka en kopia av avtalet till Försäkringskassan i samband med valet av oss som samordnare alternativt ansökan om personlig assistans för din räkning.

    6. Personlig arbetsledare- Varje kund hos oss får en personlig arbetsledare, som hanterar allting kring din assistans. Denna person blir spindeln i nätet för både dig som kund samt dina personliga assistenter. Både du och dina assistenter vänder sig direkt till arbetsledaren vid alla typer av frågor, problem eller bara för att prata en stund. Du har naturligtvis också möjlighet att ringa direkt till oss om du har frågor eller önskemål.

    Hur väljer man en personlig assistent?

    Vi går ut och letar efter kandidater som passar mot uppdragsbeskrivningen och dig som kund. Därefter träffas vi tillsammans och stämmer av alltifrån kemi till kompetenser. När du är nöjd så är vi nöjda. Vi har redan innan vi presenterar några kandidater för dig kvalitetssäkrat dem och tagit referenser.

    Vad händer om jag inte kommer överens med min assistent?

    Du kontaktar oss helt enkelt så försöker vi lösa situationen på bästa sätt och eventuellt hitta en ny assistent till dig. Du är kund, du bestämmer.

    Hur får ni tag på de bästa assistenterna?

    Vi är ett litet och flexibelt företag som verkar på vår hemmaplan, detta har lett oss till en gyllene regel att vi aldrig skulle anlita någon som vi inte själva skulle släppa in i vårt eget hem. Det är en hög tröskel som gör att vi kan hitta och rekrytera bara de bästa assistenterna på marknaden.

    Hur kan jag lita på någon jag inte känner?

    Det första vi gör i ett uppdrag är att tillsammans matcha dig med rätt assistenter, vi kommer att rekrytera den eller de assistenter som passar bäst för uppdraget. Helt i samråd med dig som kund och mot de förutsättningar som finns för uppdraget. På detta sätt genom att engagera våra kunder i rekryteringen så bäddar det även för att bygga upp ett förtroende redan innan uppdraget har startat.

    Leder en personlig assistent till minskad självständighet?

    Nej. Vi arbetar helt efter modellen att det är du som kund som är den som bestämmer. Det ligger djupt rotad i vårt uppdrag och vi är en assistent i vardagen som hjälper till att realisera det våra kunder vill och behöver hjälp med.  Oavsett hur vår kunds situation ser ut så jobbar vi för att maximera livskvalitén på alla plan utefter bästa förutsättningar.

    Vår målsättning

    • Du skall känna dig trygg med oss och dina assistenter.
    • Få frihet och självständighet i din vardag.
    • Känna vår närhet och service.
    • Känna vårt och dina assistenters engagemang.
    • Ha självbestämmande runt din assistans.
    • Full insyn och ekonomisk redovisning av din assistans.
    • Veta att dina assistenter får rätt lön och bra anställningsvillkor.

    Personlig assistans på dina
    villkor i hela Trestadsområdet.
    Välkommen till oss!